Zmiana nazwy firmy – co warto wiedzieć?
Nazwa firmy to jeden z elementów pozwalających na odróżnienie jej od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Prawidłowo dobrana zwiększa również popularność działalności gospodarczej na rynku, co przekłada się na większą liczbę klientów i duże zyski. Czasami jednak miano firmy jest nieodpowiednie i wymaga poprawy. Czy zmiana nazwy firmy jest możliwa? Kiedy warto jej dokonać? Jakie są wady i zalety tej decyzji?
Nazwa firmy – z czego się składa i czy można ją zmienić?
Podstawową częścią nazwy jednoosobowej działalności gospodarczej jest imię i nazwisko jej właściciela. Oprócz tego w mianie przedsiębiorstwa mogą także pojawić się inne elementy. Należą do nich między innymi pseudonimy czy słowa podkreślające profil działalności. Nazwę firmy zgłasza się poprzez złożenie wniosku CEIDG-1, w którym można również wpisać dodatkową, skróconą markę przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że nie wolno posługiwać się nią na fakturach i innych dokumentach. W takich przypadkach wymagane jest bowiem pełne miano firmy.
Wniosku CEIDG-1 można również użyć w sytuacjach, gdy z różnych przyczyn konieczna jest zmiana nazwy przedsiębiorstwa. Nową markę należy wcześniej zgłosić do urzędu gminy lub miasta. Po wypełnieniu i złożeniu wniosku, o zmianie zostaną poinformowane również inne instytucje, takie jak Urząd Skarbowy, ZUS, KRUS czy Urząd Statystyczny.
Zmiana nazwy firmy – kiedy warto jej dokonać?
Nowa nazwa firmy może okazać się koniecznością, gdy przedsiębiorstwo zmienia profil działalności, jest mylone z innymi zakładami lub osiąga słabe wyniki sprzedażowe. Zdecydowanie warto zmienić miano firmy także wtedy, gdy obecne wywołuje negatywne skojarzenia. Dobrze jest również poprawić nazwę w przypadku, gdy używają jej już inne osoby. Można to z łatwością sprawdzić poprzez badania dostępności znaku towarowego lub na stronie internetowej Urzędu Patentowego.
Należy pamiętać o tym, że z nazwy firmy nie można usunąć imienia i nazwiska jej właściciela. Jedynymi elementami dostępnymi do zmiany są wszelkie inne dodatki i pseudonimy. Dzięki temu z łatwością można usunąć wszelakie niepoprawne i mylące frazy, które negatywnie wpływają na działalność przedsiębiorstwa.
Nazwa firmy a faktury wystawione przez jej zmianą
Dokonywanie ważnych korekt w mianie przedsiębiorstwa nie jest równoznaczne z koniecznością poprawiania danych we wcześniej wystawionych fakturach. Pozostawienie poprzedniej marki w starszych dokumentach nie narusza w żaden sposób jakichkolwiek zasad. Zawiera ono bowiem imię i nazwisko właściciela przedsiębiorstwa, które nie ulega poprawkom. Należy jednak pamiętać o zaktualizowaniu nazwy w fakturach wystawianych po dokonanych zmianach. Warto również powiadomić wszystkich klientów o nowych danych firmy, aby nie dochodziło do pomyłek wymagających dodatkowych korekt.
Zmiana nazwy firmy – wady i zalety
Zmiana nazwy firmy to działanie, które może wywrzeć pozytywny wpływ na przedsiębiorstwo. Zastosowanie bardziej chwytliwego hasła czy krótszego i zapadającego w pamięć pseudonimu nierzadko pozwala bowiem na poprawienie wyników finansowych oraz łatwiejsze pozyskiwanie nowych klientów.
Poprawianie miana firmy ma jednak również wady. Należy do nich między innymi konieczność zmiany domeny internetowej i związane z tym trudności oraz dodatkowe opłaty. Może także dojść do utraty części stałych klientów, którzy po korekcie nazwy przedsiębiorstwa nie potrafią go znaleźć i w efekcie zaczynają korzystać z usług konkurencyjnych zakładów. Tym samym przed dokonaniem zmian warto je rozważyć, aby ograniczyć ryzyko straty finansowej.
Zmiana nazwy firmy – podsumowanie
Odpowiednia nazwa to jeden z ważnych elementów przedsiębiorstwa. Bez wątpienia wpływa bowiem nie tylko na wizerunek firmy na rynku, ale także na osiągane przez nią wyniki. Wybierając odpowiednie miano, warto więc je przemyśleć, a w razie potrzeby dokonać w nim korekt. Dzięki temu przedsiębiorstwo zyska nowych klientów, co znacząco poprawi jego sytuację finansową.
Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!
Data publikacji: 21.09.2020
