Stawka 0% VAT w WDT
Początek roku 2020 wprowadził nowe zasady w zakresie zastosowania stawki VAT 0% dla Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów. Warto poznać bliżej nowe zaostrzone warunki stosowania stawki.
Skąd zmiana warunków dla stawki 0% VAT w WDT?
Konieczność wdrożenia nowych zasad w zakresie stosowania stawki 0% wynika z rozporządzenia wykonawczego Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r., które zmieniło inne rozporządzenie wykonawcze UE nr 282/2011.
Stawka 0% VAT w WDT – co się zmieniło od początku roku 2020?
Przedsiębiorca, który jest czynnym podatnikiem VAT i chce skorzystać ze zwolnienia 0% VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) od 2020 roku jako nabywca działający na terenie UE (zarejestrowany w celu przeprowadzania transakcji VAT-UE) musi:
- posiadać oraz podać dostawcy ważny numer identyfikacyjny VAT, a także
- złożyć prawidłową informację podsumowującą VAT-UE, dotyczącą WDT.
Instytucja domniemania
Instytucja domniemania została uregulowana w art 1. Rozporządzenia wykonawczego Rady UE 2018/1912 z dnia 4.12.2018 r. (zwanego dalej rozporządzeniem Rady UE) zmieniającego rozporządzenie wykonawcze UE nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi. Założeniem tej instytucji jest uznanie, że towary, które były przedmiotem WDT faktycznie zastały wysłane lub przetransportowane z jednego kraju UE do innego kraju członkowskiego.
Muszą zostać spełnione jednak pewne okoliczności, aby można było zastosować stawkę 0%, a mianowicie sprzedawca posiada co najmniej dwa niesprzeczne dowody wysyłki lub transportu lub posiada pojedyncze dowody transportu bądź wysyłki razem z innymi dowodami (np. dokumenty bankowe), które potwierdzają zapłatę za wysyłkę lub transport wydane przez niezależne od siebie nawzajem strony (od nabywcy i sprzedawcy) i:
- wskazuje, że towary zostały przetransportowane lub wysłane przez niego bądź osobę trzecią, która działa na jego rzecz,
- posiada dokumenty takie jak pisemne oświadczenie od nabywcy (dostarczane sprzedawcy do dziesiątego dnia miesiąca, który następujące po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa), które potwierdza, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę bądź osobę trzecią działającą na jego rzecz i wskazuje państwo członkowskie przeznaczenia towarów.
Jakie dokumenty wysyłki lub transportu są akceptowane?
Akceptowanymi dokumentami wysyłki lub transportu są dokumenty:
- które odnoszą się do transportu bądź wysyłki, czyli:
– podpisany list przewozowy CMR,
– konosament,
– faktura za towarowy przewóz lotniczy lub
– faktura od przewoźnika towarów, - polisa ubezpieczeniowa, która odnosi się do wysyłki lub transportu towarów,
- bankowe, które potwierdzają zapłatę za transport bądź wysyłkę towarów,
- urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, które potwierdzają przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
- poświadczenie odbioru, które wystawione jest przez osobę prowadzącą magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia i które potwierdza składowanie towarów w tym państwie.
Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!
Data publikacji: 27.02.2020