Program lojalnościowy – czym jest i jak go przygotować?
Biznes to współpraca między firmą, pracownikami a klientami. Utrzymanie dobrych i długodystansowych relacji z kontrahentami to bardzo ważny aspekt rozwoju przedsiębiorstwa. Każdej firmie zależy na zatrzymaniu obecnych klientów i pozyskaniu zupełnie nowych. Pomocnym rozwiązaniem w osiągnięciu tego celu jest tzw. program lojalnościowy. Czym on jest? Po co program lojalnościowy? Jak go przygotować? Szczegóły poniżej.
Co to jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to długoterminowe działanie marketingowe mające różne cele, które służą wzmocnieniu i utrzymaniu pozycji rynkowej firmy. To forma nagrody dla najwierniejszych i najbardziej lojalnych kontrahentów. Poprzez program lojalnościowy klienci doceniani są za wieloletnią współpracę czy zawieranie transakcji, które wyróżniają danych koszyk zakupowy na tle innych kontrahentów. Dzięki programom lojalnościowych przedsiębiorca niskim nakładem kosztów może osiągnąć określone rezultaty.
Po co program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to sposób na utrzymanie klientów i pozyskanie nowych. Zadowolony kontrahent będzie polecał firmę rodzinie, znajomym, zakupi kolejne produkty, czy skorzysta z usług danego przedsiębiorstwa. Aby zatrzymać odpływ klientów i nie zaszkodzić tym samym kondycji finansowej firmy warto pomyśleć nad utworzeniem programu lojalnościowego. Współczesny właściciel firmy powinien myśleć jak klient i stawiać kontrahenta na pierwszym miejscu. Istotne są bowiem nie tylko transakcje, ale i również dobre wrażenie z obsługi klienta przez firmę. Kupujący coraz bardziej cenią sobie doświadczenia poza zakupowe. Dlatego tak ważne jest zadbanie o odczucia kontrahent. Firma powinna mieć podejście nastawione na sprawną obsługę klienta. Na każdym etapie ścieżki zakupowej: pierwszy kontakt klienta z firmą, obsługa, pomoc, zakup czy ewentualne reklamacje, należy zadbać o pozytywne wrażenia klienta.
Program lojalnościowy przynosi firmie wiele korzyści. Do największych należy:
- zwiększenie sprzedaży,
- wzrost świadomości marki wśród większej liczby odbiorców, a co za tym idzie pozyskanie nowych klientów,
- zwiększenie zadowolenia klientów,
- utrzymanie obecnych relacji z kontrahentami,
- poznanie potrzeb i preferencji obecnych i nowych klientów,
- wzmocnienie motywacji pracowników i partnerów biznesowych,
- ocieplenie wizerunku firmy na rynku,
- wzmocnienie pozycji przedsiębiorstwa na tle konkurencji.
Jak przygotować program lojalnościowy?
Tworząc program lojalnościowy warto wyznać konkretny cel, który firma chce osiągnąć. Może to być chociażby zwiększenie liczby kupujących klientów czy wzmocnienie pozycji na rynku, wyróżnienie się na tle konkurencji. Ważny jest również budżet, który zostanie przeznaczony na dany program czy określenie docelowej grupy klientów, do których skierowana będzie oferta programu. Każdy program lojalnościowy cechuje się określonymi regułami. Wyznaczane są zasady uczestnictwa w programie oraz warunki, których spełnienie spowoduje otrzymanie przez klienta ustalonej nagrody. Może to być konkretna nagroda rzeczowa, czy np. voucher. Wszystkie zasady uczestnictwa w programie i nagrody muszą być uregulowane w regulaminie programu lojalnościowego. To najlepszy sposób na przedstawienie warunków kontrahentowi.
Przykładowy program lojalnościowy może obejmować np. zbieranie punktów na kartę czy w aplikacji mobilnej przy każdej zawartej transakcji. Po uzbieranie określonej liczby punktów klient uzyskuje np. rabat na kolejny zakup bądź otrzymuje konkretną nagrodę rzeczową.
Przygotowując program lojalnościowy istotne jest zadbanie o logistykę. Nagrody rzeczowe powinny być w odpowiednim czasie kupione, magazynowe i wydawane klientowi. Nie należy zapomnieć również o właściwej promocji programu. Idealnym do tego miejscem jest strona internetowa, aplikacja mobilna, media społecznościowe. W przypadku gdy firma jest mała i nie posiada jeszcze takich rozwiązań, warto wówczas poinformować klientów (jeżeli wyrazili na to zgodę) mailowo, telefonicznie bądź osobiście podczas przeprowadzania transakcji. Odpowiednie informacje mogą pojawić się również na witrynach sklepowych (jeżeli sprzedaż prowadzona jest stacjonarnie).
Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!
Data publikacji: 29.08.2022