Oferta handlowa – czym jest?

Co to jest oferta handlowa?

Oferta handlowa to propozycja sprzedaży lub kupna towarów bądź usług, która określa ważne warunki przyszłej umowy kupna-sprzedaży. To zaproszenie do współpracy kierowane przez przedsiębiorstwo bądź osobę fizyczną do konkretnej firmy lub przedsiębiorcy. Ofertą handlową zgodnie z Kodeksem Cywilnym jest oświadczenie woli zawarcia umowy zawierające w treści istotne postanowienia (dla oferty sprzedaży jest to opis towaru i cena). To dokument, który w przypadku przyjęcia oferty pozwala zwiększyć zyski firmy, a tym samym prowadzi do jej rozwoju.

program do faktur

Z czego składa się oferta handlowa?

Konsumenci potrafią stawiać wysokie wymagania, dlatego często trudnym zadaniem jest właściwie przygotować ofertę. Dobrze przygotowana oferta handlowa przyciąga uwagę klienta, jest zwięzła i zawiera najbardziej potrzebne informacje. Oferta handlowa powinna być przejrzysta oraz poprawna pod względem językowym. Istotne elementy, które powinny znaleźć się w ofercie to logo firmowe oferenta i adresata, nazwa oferowanej usługi lub produktu, a także opis podstawowych funkcji. Ponad to wskazuje się tytuł oraz nazwę firmy, do której kierowana jest oferta wraz z danymi kontaktowymi. Oferta handlowa zawiera często sposoby płatności czy dostarczenia towaru/usługi, jej termin ważności oraz gwarancje. W przypadku niewyraźnie wskazanego terminu ważności, oferta handlowa przestaje obowiązywać gdy jej adresat nie przyjmie jest niezwłocznie. W przypadku rozbudowanych ofert handlowych dobrą praktyką jest sporządzenie spisu treści, który ułatwi poruszanie jest po przygotowanej propozycji handlowej. 

Oferta handlowa a jej adresat

Przygotowanie oferty handlowej nie jest prostym zadaniem. Oferent powinien dobrze znać się na oferowanym produkcie czy usłudze. Powinna zostać również dobrze zbadana konkurencja, jak i sam odbiorca. W przypadku gdy dobrze znany jest odbiorca oferty, firmie łatwiej jest znaleźć właściwe rozwiązania, które spełnią jego potrzeby. W przygotowanej ofercie handlowej nie powinno więc zabraknąć odpowiedniego języka korzyści, które zachęcą adresata do współpracy i wzbudzą w nim większe zaufanie. Dobrze przygotowana oferta handlowa to taka, która jest dedykowana danemu klientowi. Przedsiębiorstwa powinny wystrzegać się metody „kopiuj-wklej”, gdyż brak indywidualności oferty może powodować powstanie wielu pytań. Potencjalny klient może poczuć się zniechęcony faktem, że nie otrzymał w propozycji odpowiedzi na istotne dla niego kwestie. Ponadto oferta może nie być przygotowana typowo pod jego potrzeby, co odrazu skazuje taki dokument na odrzucenie. 

Oferta handlowa – na co jeszcze zwrócić uwagę?

W przygotowaniu oferty handlowej istotny jest również jej ogólny wygląd: właściwa interpunkcja, kolory, rozmiary czcionek. Czytelność oferty handlowej jest więc bardzo ważna. Aby zachować jej przejrzystość warto stosować w miarę uproszczony język, pozbawiony zawiłych sformułowań. Język branżowy bywa trudny i może być niezrozumiały a czasem komiczny gdy jest używany w nadmiarze. Urozmaiceniem zwykłej tekstowej oferty handlowej mogą być przydatne infografiki, wykresy, symbole graficzne, które sprawią że przygotowany dokument będzie przyjemniejszy w odbiorze u adresata i będzie większa ochota aby zapoznać się z propozycją w całości. Dobrze przygotowana oferta handlowa wpływa korzystnie na wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów. Jest ona sposobem na zbudowaniu sieci lojalnych klientów i utrzymaniu z nimi długotrwałej relacji. 

Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!

Data publikacji: 09.11.2021

oferta handlowa