Fulfillment co to jest i jak działa?
Logistyka odgrywa ważną rolę w przedsiębiorstwie. W branżach e-commerce coraz większe znaczenie mają rozwiązania upraszczające pracę i oszczędzające czas potrzebny na obsługę kontrahenta. Ciekawym rozwiązaniem skierowanym do właścicieli sklepów internetowych jest fulfillment. Czym jest ta usługa? Jak wygląda fulfillment w praktyce? Jakie są wady i zalety? Więcej w artykule.
Fulfillment co to jest?
Fulfillment to usługa polegająca na obsłudze zamówień przez wybranego zewnętrznego operatora (najczęściej wyspecjalizowaną firmę logistyczną). Korzystający z usługi przedsiębiorca nie musi osobiście wysyłać do klienta zamówionego w sklepie internetowym produktu z magazynu, takie zamówienie może obsłużyć zewnętrzny operator. Wyróżnia się różne rodzaje usługi fulfillmentu. Zakres obsługi zamówienia zależy od skonstruowanej umowy. Firma logistyczna może obsłużyć zamówienie w całości bądź tylko częściowo. Fulfillment to usługa ściśle związana z obsługą zamówienia i zarządzaniem zapasami. Może ona dotyczyć zarówno pakowania towarów, wysyłki oraz zwrotów. Przykładem firmy, która świadczy fulfillment jest Amazon czy InPost.
Jak fulfillment wygląda w praktyce?
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy wystawiana różne produkty. Towar zamawiany jest z hurtowni prosto do magazynu firmy logistycznej świadczącej usługę fulfillment. W przypadku sprzedaży internetowej (przedsiębiorca otrzymał zamówienie internetowe od klienta), produkt jest pakowany i wysyłany do klienta przez firmę logistyczną będącą stroną umowy. W zależności od tego jak została przygotowana umowa, firma ta może obsługiwać również ewentualne reklamacje i zwroty bądź skontaktować się z klientem.
Plusy i minusy fulfillmentu
Fulfillment jest korzystnym rozwiązaniem, gdy marżowość produktów jest wysoka. To przydatna usługa, gdy sprzedawane towary wymagają dużej powierzchni do ich przechowywania a przedsiębiorca nie dysponuje odpowiednim miejsce do ich składowania. Odchodzi więc koszt wynajmowania powierzchni magazynowej (przedsiębiorca płaci tylko za wykorzystywaną przestrzeń). Fulfillment pozwala zaoszczędzić czas na realizację zamówienia (proces obsługi zamówienia przekazywany jest innej firmie). Ponad to koszt wysyłki towarów jest dużo niższy. Firma logistyczna jest w stanie wynegocjować lepsze stawki z uwagi na skalę swojej działalności. Przedsiębiorca korzystający z fulfillmentu może zająć się obsługą sprzedażową (promującą produkt), posprzedaż zlecana jest zewnętrznemu operatorowi. Nie wystąpią również koszty związane z inwestycją w sprzęt magazynowy oraz późniejsze ich zużycie. Operator fulfilllmentu odpowiada za właściwe przygotowanie magazynu (temperatura, zabezpieczenia przed pożarem itp.) czy zatrudnionych pracowników. Usługa fulfillmentu pozwala śledzić posprzedaż. Przedsiębiorca jest więc w stanie sprawdzić status przesyłki czy na bieżąco przeanalizować stany magazynowe. Fulfillment daje przewagę konkurencyjną. Przedsiębiorca może w krótkim czasie zrealizować wiele zamówień. Towar może być zapakowany w specjalne opakowanie, co wpływa na odbiór sprzedawcy przez kontrahenta.
Wadą usługi fulfillmentu jest chociażby brak bezpośredniego kontaktu z towarem, który zamówił klient. W przypadku ewentualnych zwrotów czy reklamacji sprzedawca nie jest w stanie zweryfikować czy zamówiony produkt posiadł daną wadę/ uszkodzenie przed wysyłką. Fulfillment to usługa odpłatna. Niekiedy w zapisach umowy może pojawić się informacja o wymaganym minimum logistycznym (np. 300 zamówień miesięcznie).
Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!
Data publikacji: 19.05.2022