Franczyza co to jest?
Czym jest franczyza?
Franczyza co to jest? To koncepcja biznesowa, model prowadzenia działalności gospodarczej, który jest skalowalny, powtarzalny i dochodowy. Franczyza niekiedy mylnie zastępowana jest pojęciem franszczyzna. Stronami umowy są franczyzodawca oraz franczyzobiorca. Pierwszy z nich jest dostarczycielem pomysłu na biznes, twórcą koncepcji prowadzenia firmy, właścicielem marki. Franczyzobiorca to przedsiębiorca, który korzysta z gotowego pomysłu na biznes. Pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą istnieje ścisła i nieustanna współpraca.
Franczyzodawca zapewnia know-how, ustala zasady współpracy, nakłada obowiązki (np. prowadzenia działalności zgodnie z koncepcją) oraz upoważniania franczyzobiorcę do korzystania z rozpoznawalnej na rynku marki. Franczyza to pomysł na rozpoczęcie działalności gospodarczej w oparciu o gotowy plan. Przedsiębiorca nie traci czasu na wykreowanie marki, gdyż korzysta z gotowych rozwiązań, znanych na rynku, jest więc w stanie szybko wypracować dochód. Dla franczyzodawcy profitem z umowy jest wynagrodzenie pieniężne, które uzyskuje od franczyzobiorcy.
Przykładem działalności, w którym stosowany jest model franczyzy jest chociażby telefonia komórkowa. Dana sieć posiada oddziały, które sprzedają jej usługi rozsiane po całej Polsce. Podobnie jest z punktami gastronomicznymi (McDonald, Żabka), stacjami paliw, hotelami, firmami kosmetycznymi, instytucjami edukacyjnymi czy bankowymi.
Jakie są zalety i wady franczyzy?
Niewątpliwą zaletą zawarcia umowy franczyzy jest szybkie rozpoczęcie biznesu. Młody przedsiębiorca po podpisaniu dokumentów otrzymuje na tzw. „talerzu” gotowy pomysł na biznes. Razem z pomysłem udostępniane jest mu wsparcie techniczne. Franczyzodawca dzieli się swoim know-how, udostępnia model biznesowy. Przedsiębiorca podpisujący umowę franczyzową obniża koszty związane z rozpowszechnieniem biznesu, kreacją marki. Zyskuje również możliwość zakupów na preferencyjnych zasadach. Ponad to dużą zaletą jest zminimalizowanie ryzyka wejścia na rynek. Wypracowany i znany w branży pomysł ma większe szanse utrzymania się wśród konkurencji w porównaniu z zupełnie początkującym biznesem.
Wadą franczyzy jest na pewno ciągła kontrola ze strony franczyzodawcy. Przedsiębiorca zobowiązany jest zapisami umowy prowadzić biznes według ściśle określonych zasad, nie ma możliwości wprowadzania własnych pomysł, testowania ich na rynku. Franczyzodawca nie rozwija biznesu pod własnym brandem, nie jest więc rozpoznawalny indywidualnie na rynku jako podmiot, lecz jako większy gracz biznesowy. Ponad to zawarto umowa franczyzowa wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat licencyjnych. Istnieje również ryzyko związane z błędami popełnianymi przez franczyzodawcę. Umową franczyzy może też zostać w każdej chwili rozwiązania. Przedsiębiorca może więc szybko utracić możliwość prowadzenia biznesu i osiągania z niego dochodów.
Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!
Data publikacji: 08.03.2023