Co to jest Samozatrudnienie?

Samozatrudnienie występuje wtedy, gdy osoba fizyczna otwiera własną działalność gospodarczą, która powstaje na własną odpowiedzialność, ryzyko i własny rachunek. W ten sposób zakładana jest jednoosobowa działalność gospodarcza, często na polecenie pracodawcy, który chce obniżyć koszty związane z zatrudnionym pracownikiem. Przedsiębiorcy decydujący się na otworzenie własnej działalności nie zawsze podejmują tę decyzję pod wpływem obecnego pracodawcy. Często sami chcą wykonywać pracę dla różnych zleceniodawców, stać się niezależnymi zawodowo i finansowo czy być elastyczni biorąc pod uwagę czas i miejsce pracy.

Jakie są zalety przejścia z etatu na samozatrudnienie?

Poniżej kilka przykładów zalet samozatrudnienia:

  • mniejsze koszty dla pracodawcy związane z zatrudnieniem pracownika,
  • wyższe wynagrodzenie dla pracownika (pracodawca, który obniża koszt zatrudnienia pracownika, może przeznaczyć np. część kwoty na wzrost wynagrodzenia pracownika, który skorzystał z samozatrudnienia),
  • samozatrudniony przedsiębiorca może rozliczyć się z podatku ryczałtowo lub według stawki liniowej
  • osoba decydująca się na własną działalność gospodarczą odprowadza do ZUS stałe opłaty,
  • samozatrudniony ma większą swobodę i elastyczność w zakresie i czasie świadczonych usług.

Jakie są wady samozatrudnienia?

Samozatrudnienie oprócz zalet ma też wady, czyli np.:

  • samozatrudniony zmuszony jest do prowadzenia księgowości
  • istnieje niepewność ciągłej pracy dla otwierających własne działalności, a co się z tym wiąże także niepewność wynagrodzenia,
  • pojęcie urlopu wypoczynkowego dla samozatrudnionych nie istnieje,
  • Kodeks Pracy nie uznaje samozatrudnionego za pracownika, tylko za wykonującego usługę, zatem wszelkie regulacje z kodeksu odnoszące się do pracownika na etacie wobec niego nie obowiązują,
  • zleceniodawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności za osobę świadczące usługi jako samozatrudniony.

O czym warto pamiętać podpisując umowę o współpracę?

Zleceniodawca i samozatrudniony przed podjęciem pracy powinni podpisać umowę o współpracy, która nie będzie nosić znamion umowy o pracę. Warto aby zawarte w niej zapisy były korzystne zarówno dla zleceniodawcy jak i samozatrudnionego. W podpisanej umowie nie powinny znaleźć się zapisy np.:

  • gwarancji płatnego urlopu wypoczynkowego,
  • przekazywania wynagrodzenia za pracę w okresie choroby,
  • dokładnego wskazania godzin pracy samozatrudnionego czy pracy po tzw. godzinach,
  • o podleganiu wykonującego pracę, który otworzył własną działalność gospodarczą pod zleceniodawcę.

Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!

samozatrudnienie