CRM co to jest?

Czym jest CRM?

CRM to z ang. Customer Relationship Management, czyli system, którego zadaniem jest automatyzacja i wspomaganie procesów zachodzących pomiędzy klientem a daną organizacją. CRM wspomaga pracę działu:

  • obsługi klienta (usprawnia komunikację np. poprzez wybieranie odpowiednich kategorii problemów przed połączeniem z konsultantem),
  • sprzedaży (analiza zakupów klienta oraz prognozowanie przyszłej sprzedaży w celu poprawy wyników) czy
program do faktur 2023
  • marketingu (grupowanie klientów o podobnych zainteresowaniach zakupowych, co wspomaga przekaz informacji reklamowych do właściwych odbiorców).

CRM wspomaga zarządzanie relacjami z kontrahentami począwszy od poznania ich potrzeb, nawiązania kontaktu, zawarcia transakcji i obsługi posprzedażowej. To oprogramowanie pomagające w obsłudze klienta na każdym etapie jego ścieżki zakupowej i utrzymania z nim stabilnej relacji. Dzięki CRM przedsiębiorca może usprawnić zachodzące w nim procesy, a tym samym zwiększyć rentowność i pozyskiwać nowych kontrahentów.

Zalety korzystania z CRM

Zaletą systemu CRM jest gromadzenie danych obecnych klientów i potencjalnych kontrahentów. CRM pozwala zarządzać kontrahentami według ich potrzeb czy tworzyć szczegółowe raporty. Plusem jest usprawnienie operacji marketingowych czy poprawa współpracy zespołowej.

CRM jak sama nazwa wskazuje odpowiada za zarządzanie relacjami z klientami. To system pozwalający opracować odpowiednią strategię biznesową, która będzie nastawiona na kluczowe potrzeby klienta. Aby było to jednak możliwe potrzebne jest zbieranie zgodnie z udostępnionymi zasadami RODO i polityki prywatności informacji takich jak np.: nazwa firmy, adres, telefon, e-mail. Dane te pozwolą stworzyć bazę aktualnych kontrahentów oraz potencjalnych klientów. W systemie powinny znaleźć się również informacje o procesie komunikacji z klientem: przeprowadzone spotkania, kontakt telefoniczny czy mailowy. CRM to zbiór informacji odzwierciedlający całą historię współpracy z klientem: kontakt, zawarte umowy, transakcje, wykorzystane materiały do utrzymania relacji z klientem, prognozy sprzedaży czy listy marketingowe, na których się znajdują.

Dużym plusem korzystania z CRM jest systematyzacja pracy wewnątrz firmy. Dzięki dostępowi do narzędzia pracownicy są w stanie zarządzać kontaktem z klientem, monitorować terminy spotkań, kontaktów, analizować najbardziej rentownych klientów.

Dla kogo CRM?

CRM to system dedykowany dla przedsiębiorstw, które się rozwijają i ze względu na swoją strukturę wymagają automatyzacji procesów obsługi klienta. Z CRM skorzystają firmy z sektora B2B (business-to-business), które do obsługi kontrahentów wykorzystują wiele kanałów, prowadzą wydłużoną relację (długi proces zawierania i finalizacji transakcji) czy zatrudniają dużą liczbę pracowników prowadzących złożone transakcje z różnymi grupami klientów.

Powróć na bloga i zobacz pozostałe nasze wpisy!

Data publikacji: 30.11.2022

CRM co to jest?