Optymalizacja i Pozycjonowanie
Pozycjonuj się z nami!
Pewnie nie raz zastanawiałeś się jak to możliwe, że po wpisaniu kilku słów w wyszukiwarkę Google wyświetlają się wyniki, które idealnie są dopasowane do twojego zapytania?
Możliwe, że nurtowały cię pytania:
- dlaczego niektóre strony są widoczne „odrazu” (na pierwszej stronie wyszukiwarki), a inne na kolejnych?
- co decyduje o tej kolejności?
- dlaczego niektóre witryny są wysoko w wynikach wyszukiwania a inne nieco niżej, bądź wcale nie są widoczne?
Spieszymy z odpowiedziami.

Użytkownik szukający interesującego go zagadnienia np. zwrotu „program do faktur” wpisuje tekst w wyszukiwarkę Google. Wpisywany tekst to tzw. fraza kluczowa (słowa kluczowe).
Następnie oczom użytkownika pojawiają się różne wyniki wyszukiwania. W pierwszej kolejności zobaczyć można strony z tzw. płatnymi wynikami wyszukiwania. Są to płatne reklamy.
Na wskazanej frazie będzie wyglądać to następująco:

Poniżej płatnych wyników wyszukiwania użytkownik nie widzi już reklam tylko tzw. organiczne wyniki wyszukiwania.
W momencie, gdy do wyszukiwarki zostanie wpisana fraza „program do wystawiania faktur zwolnionych z vat” w organicznych wynikach wyszukiwania (występujących bezpośrednio po płatnych reklamach) widok będzie następujący:

W momencie, gdy do wyszukiwarki zostanie wpisana fraza “program do faktur” w organicznych wynikach wyszukiwania (występujących bezpośrednio po płatnych reklamach) widok będzie następujący:

Czym jest SEM?
Marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli tzw. SEM (ang. Search Engine Marketing) to zestaw działań marketingowych, które służą osiąganiu jak najwyższych pozycji np. wspomnianych fraz kluczowych:
- w organicznych wynikach wyszukiwania znanych wyszukiwarek, czyli tzw. SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz
- płatnych wynikach wyszukiwania (reklamach płatnych za kliknięcie w link), czyli tzw. PPC (ang. Pay Per Click).

Frazy kluczowe to słowa najważniejsze w działalności firmy, na które dane przedsiębiorstwo chce znaleźć się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania i np. być widocznym w płatnych wynikach wyszukiwania i reklamach. Słowa te powinny być zgodne z działalnością przedsiębiorstwa oraz z treściami, które widoczne są na stronie, bądź o które dana strona zostanie zaktualizowana. Treść na stronie to kluczowy składnik pozycjonowania strony.
SEM = SEO + PPC
SEO = Optymalizacja (działania on-page) + Pozycjonowanie (działania off-page)
Promocja witryny w naturalnych i płatnych wynikach wyszukiwania jest procesem złożonym. SEO to składowa długoterminowych działań marketingowych prowadzanych na stronie internetowej oraz poza nią. Pozycjonowanie jest procesem, który wymaga zmian w kodzie źródłowym witryny, zamieszczania na niej użytecznych treści oraz pozyskiwania wartościowych linków.
Jakie są zalety SEO?
Długofalowe pozycjonowanie witryny przyczynia się do rozwoju firmy. Poniżej kilka przykładów, dlaczego dbanie o wynik SEO jest istotny.





Pozycjonowanie lokalne
Promocja strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania na rynku lokalnym to najlepsze rozwiązanie dla firm, którym zależy na pozyskiwaniu klientów z najbliższej okolicy. Z lokalnego SEO korzystają np. warsztaty samochodowe, fryzjerzy czy lokale gastronomiczne. Pozycjonowanie lokalne dotyczy rozpowszechniania marki oraz wybranych słów kluczowych w obrębie danego miasta np. Łodzi.

W lokalnym SEO oprócz zmian na stronie oraz pozyskiwania wartościowych linków np. z lokalnych serwisów ważna jest np. widoczność firmy w usłudze Google Moja Firma. Utworzenie wizytówki firmy pozwala na wyróżnienie jej w lokalnych wynikach wyszukiwania. Potencjalny klient bez trudu będzie mógł wyznaczyć trasę do np. interesującego go sklepu, czy bezpośrednio w szybki sposób się z nim skontaktować.
Optymalizacja witryny (działania on-page)
Strona odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek w internecie to taka, która zawiera m.in.:
- meta znaczniki przyjazne wyszukiwarkom,
- aktualizowane treści np. opisy produktów, zakres świadczonych usług itp.,
- regularnie prowadzony blog bądź dodawanie oryginalnych treści,
- krótkie i przyjazne wyszukiwarkom adresu url,
- integrację z mediami społecznościowymi.
Właściwe zoptymalizowanie witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych to fundament do przeprowadzania dalszych działań związanych z pozycjonowaniem off-page.
Pozycjonowanie witryny (działania off-page)
Działania zewnętrzne (off-page) to przede wszystkim pozyskiwanie linków (często z tematycznych forum, czy poprzez artykuły sponsorowane) do promowanej strony. Zdobycie wartościowych odnośników jest kluczowe dla zbudowania i umocnienia pozycji strony i rozpoznawalności marki wśród potencjalnych klientów. Pozycjonowanie witryny to także analiza dotychczasowych stron, które zawierają odnośniki do wskazanej witryny oraz działań stron konkurencyjnych w tym zakresie.
Monitorowanie strony w zakresie jest widoczności w naturalnych i płatnych wynikach wyszukiwania jest bardzo ważnym składnikiem pozyskania nowego klienta. Przedsiębiorca, któremu zależy na rozwoju własnej firmy powinien skupić się oprócz działań sprzedażowych również na marketingowych. Połączenie tych dwóch elementów znacznie wpływa na rozwój firmy w długim okresie.

Jakie informacje do pozycjonowania?
Firma, która decyduje się na pozycjonowanie często proszona jest o podanie informacji takich jak np.:
- adres strony internetowej, która będzie pozycjonowana,
- narzędzia, z których strona korzysta np. Google Analytics, Google Search Console, Google Ads (dawniej Google AdWords) czy Google Moja Firma,
- frazy kluczowe, które są zgodne z działalnością firmy, widocznych na stronie internetowej, która będzie pozycjonowana.
Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie?
Na pozycjonowanie organiczne wpływ mają takie czynnik jak np.:
- obecna budowa strony www (np. obecność meta znaczników odpowiadających wyszukiwaniom, odpowiednio zoptymalizowane grafiki, integracja z social media czy obecność treści odpowiadających pozycjonowanym frazom),
- konkurencyjność branży, w tym trudność i ilość słów kluczowych, na które strona ma być pozycjonowana,
- wiek domeny,
- ilość i jakość dotychczas pozyskanych linków czy to social media, forum internetowych czy z artykułów sponsorowanych.
